فرهنگ کارآفرینی چیست؟

فرهنگ کارآفرینی

فرهنگ به مجموعه‌ای از عقاید، تفکرات، آداب و رسوم و سنت‌ها گفته می‌شود که حاکم بر جامعه و کشور است. در تعریف دیگری که می‌توان از فرهنگ داشت این است که فرهنگ یک مقوله‌ای است که در تمامی سطوح جامعه و گروه در تعامل است و روش‌های برقراری ارتباط میان افراد مختلف را ایجاد می‌کند. بر این اساس فرهنگی که افراد بر اساس تجربه آن را کسب می‌کنند و عقاید و دیدگاه‌های خود را با افراد به اشتراک می‌رسانند. فرهنگ را می‌توان یک نظام فکری دانست که در گفتار و رفتار جامعه خود را نمایان و ظهور پیدا می‌کند. از دیدگاه کلی می‌توان فرهنگ را به یک سری از روش‌ها و شیوه‌های زندگی نامید که از این نظر به عنوان یک مقوله‌ای است که در حال دگرگونی است و همچنین از بسیاری از شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه نیز متاثر است.

لذا در صورتی که از نگرش روش‌های زندگی به فرهنگ نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که کار و فرهنگ همواره در کلیه جوامع با یکدیگر در ارتباط هستند و بر روی هم تاثیر مستقیمی می‌گذارند. از شیوه‌های متداول کسب درآمد و سود مالی تا حدود نسبتاٌ زیادی می‌توان بر چگونگی عملکرد جوامع و رفتار افراد و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید. با توسعه کارآفرینی نیز به عنوان عامل ایجاد کننده اشتغال و تولید ثروت در جوامع و تاثیرات فرهنگی آن بر جوامع مختلف نتایج خاص را در پی خواهد داشت که می‌توان با کمی تدبر و تامل بر روی آن ها، را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

فرهنگ کارآفرینی

فرهنگ کارآفرینی

اگر بهتر بخواهید با مفهوم کارآفرینی آشنا شوید باید در ابتدای امر با فرهنگ کارآفرینی که دارای دو جنبه است را بشناسید. از یک سو کارآفرینی و نتایج آن است که می‌تواند بر روی جوامع اثر گذار باشد و بر مبنای فرهنگ جامعه است و از سوی دیگر در آن تحولات اساسی وجود دارد.

کارآفرینی با ایجاد فرصت‌های شغلی و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی پیش زمینه اصلی برای رشد و ارتقای سطح فرهنگی جامعه است. در صورت فراهم آوری نیازهای اولیه و ابتدایی که بسیار متنوع و فراوان است بر اساس اولویت می‌توان قدرت انتخاب مردم را افزایش دهد و زندگی افراد را ساده‌تر نماید. با افزایش سطح رفاه و بهبود و افزایش اوقات فراغت و همچنین فرصت‌های بیشتری را برای فعالیت‌های فرهنگی به وجود می‌آورد این امر در طولانی مدت می‌تواند منجر به ایجاد و گسترش تشکل‌های مردمی شود که با هدایت و مسیر درست و صحیح آن‌ها می‌توان قدم‌های بلند و اساسی در جهت ارتقای فرهنگی جامعه برداشت. رابطه‌ی کارآفرینی و میزان ریسک پذیری رابطه‌ی نزدیکی است، از جهت دیگر چگونگی شکل گیری و اثربخشی کارآفرینی روش‌ها و تکنیک‌های خاص ویژه‌ای را می‌خواهد که بر اساس و بر مبنای باورها و عقاید افراد و ارزش‌های خاص می‌باشد. کلیه این روش‌ها و عقاید را می‌توان یک فرهنگ دانست که هر کدام از آن‌ها مفهوم مشترکی دارند که بر فعالیت شرکت استوار است. از خصوصیات این فرهنگ به صورت خلاصه وار می‌توان به چند نمونه از آن اشاره نمود از جمله:

بخوانید:
خلاقیت چیست؟

کارآفرینی، فرهنگ درک تغییر و کشف فرصت

مجموعه‌ای از کارآفرینان و سازمان‌های کارآفرین همراستای کارآفرینان قدم بر می‌دارند و پیش به سوی اهداف خود حرکت می‌کنند و فرصت‌های تازه و جدیدی را ایجاد می‌کنند تا در جریان این تغییرات و تحولات چیزهای تازه و نویی را کشف کنند و آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند. همسو شدن با تغییرات و تحولات باعث شده است است بستری فرهنگی را ایجاد نماید که به تغییر منجر شود برای این منظور لازم است که به استقبال آن‌ها بروید و بستری را ایجاد کنید که می‌تواند در صورت ضرورت، عملکردهای قدیمی و گذشتی شما را کنار بگذار و از آن‌ها استفاده نکند و رهیافت‌های بکر و تازه‌ای را ایجاد کند. برای این که به لایه‌های عمیق فرهنگ کارآفرینی که باور و عقاید مخفی و نهفته است را دریابید باید به یک سری از مواردی که در زیر وجود دارد مطرح می‌شود. قرار نگرفتن در امواج سنگین و تحولات و دگرگونی‌هایی که جزیره‌ای کوچک و با ثبات ساخت و با قرار دادن موانعی که در ظاهر محکم و استوار هستند جامعه را از تبعات مثبت و منفی تحولات دور نگه می‌دارد.

کارآفرینی و خلاقیت

نگرش‌های اصلی که جوامع را به عمق و توسعه مبانی فرهنگی خاص ویژه دارد باورهای ارزشمند و سرنوشت سازی است که دنیا به سوی جهانی شدن پیش می‌بردد. با توسعه سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی مرزهای فرهنگی بین ملت‌ها روز به روز کمرنگ تر از همیشه می‌شد. فرهنگ‌ها در جهان پیشرو تعاملی نزدیک و گسترده با هم دارند. فرهنگ کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بر پایه ارزش‌های حاکم بر جوامع چه درست و چه نادرست همانند موج عظیم و گسترده ای که موجودیت فرهنگی دیگر ملت‌ها را به خطر و نابودی می‌کشاند. با توجه به موانع بسیار بزرگی که در مسیر راه آن‌ها وجود دارد که می‌تواند آن را به سمت و سویی مناسب هدایت کند. در صورتی که تمایل دارید که در مسیر این تحولات و دگرگونی‌ها قرار بگیرد و به هنگام از این فرصت‌ها استفاده کنید بهتر است در دوره‌های آموزش مدیریت پروژه شرکت کنید.

کارآفرینی، فرهنگ مشارکت

در طی کارآفرین شدن افراد بهتر است بتوانند در سایه مشارکت و به صورت تیمی به فعالیت و کار با یکدیگر بپردازید تا شرکت رونق بگیرد و به درآمد و کسب سود بینجامد. بنابراین  در شرکت‌ها و سازمان‌های بسیار کوچک کارآفرین‌ها در چارچوب سازمانی ساده تری دارند و با توجه به سلسله مراتب بسیار مختصر و مفید است در صورتی که ساختار‌های پایدار و توسعه یافته سازمان‌های سنتی، سلسله مراتب گسترده‌ای حاکم است. در این نوع از سازمان‌ها فرهنگ تضمین امنیت شغلی در برابر اطلاعات ایجاد می‌شود. لیکن در کارآفرینی‌ها اغلب به صورت ساختار شبکه ای وجود دارد به جای این که فرایندهای عمودی ایجاد شود به صورت فرایندهای افقی است. با کاهش سلسله مراتب و حذف کردن مرزها، روابط بیشتر و منسجم‌تر بر مبنای مشارکت و درک متقابل تشکیل می‌شود همچنین پیروی و اطاعت از سهم کمتری در این تشکلات خواهد داشت در شرکت‌ها خرد و بسیار کوچک کارآفرین کارکنان کم کم یاد می‌گیرند که به چه نحوی در مقابل با سایر افراد دیگر با هم مشارکت داشته باشند و این همکاری را به سوی یک موفقیت هدایت کنند، زیر بنای فرهنگ با توجه به منافع و موقعیت افراد و برپایه گفتگو استوار است.

بخوانید:
مهم‌ترین مزیت‌های فناوری اطلاعات در کارآفرینی 

کارآفرینی، فرهنگ خلاقیت

مورد توجه قرار دادن به فرایند خلاقیت و نوآوری فرهنگ کارآفرینی استوار است. اکثریت کارآفرینان افراد خلاق و نوآوری هستند که ایده‌ها و نگرش تازه و جدیدی دارند و در صدد خلق آن‌ها هستند. بنابراین در سازمان‌ها و شرکت‌های کارآفرین بیشتر کارمندانی را استخدام می‌کنند که خلاق هستند و در جستجو و کشف ناشناخته‌ها هستند و شیوه‌های جدید را امتحان می‌کنند و تا آن‌ها را تجربه کنند در این شرکت‌ها و سازمان‌ها افراد را به خلاقیت و ابتکار عمل تشویق می‌کنند و با توجه نمودن به آن‌ها زمینه‌های مناسبی را برای رشد و ارتقای استعداد و تعداد نیروهای کار را فراهم می‌کند و این شکوفایی خود می‌تواند بستر کاملا مناسب و خوبی برای رشد فضایل اخلاقی و معنویات افراد باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *