اهمیت فناوری اطلاعات در کارآفرینی 

اهمیت فناوری اطلاعات

با پیدایش و روی کار دانش فناوری اطلاعات در هزاره سوم باعث شده است‌ این دانش از طریق‌های مختلف به کارآفرینی کمک‌های زیادی کند. امروزه فناوری اطلاعات توانسته پیشرفت‌های نوآورانه‌ای در‌این راستا داشته باشد. اینترنت در سال‌های اخیر کاربردهای زیادی داشته است به همین دلیل باعث شده است ارتباطی فرضیه‌ای را که در قدیم با تردید و شک تحت عنوان دهکده جهانی بیان شده بود، اکنون برای ساکنان زمین خیلی ملموس‌تر شده است به دلیل داشتن امکانات ویژه و خاص‌ اینترنت موجب شده است که شکل نوینی از تجارت که امروزه به نام تجارت الکترونیک نامیده می‌شود.
انجام دادن معاملات تجاری به طور مداوم و راحتی در پرداخت و دریافت مبلغ پول باعث تحولاتی در عرصه تجارت به وجود بیاید.

کلیه‌ی‌ این امکانات و توانمندی‌ها توسط اشخاصی ‌ایجاد شده‌اند که دارای افکار خلاق و ذهنی با استعداد داشته‌اند، ‌این افراد را می‌توان جز کارآفرینان واقعی نامید. زیرا علت اصلی آن خود اشتغالی و اشتغال زایی برای مجموعه‌های انسانی که وابسته به خودشان است شده‌اند. هرچند رابطه‌ی کارآفرینی و میزان ریسک پذیری بسیار زیاد است اما با به کارگیری راهبردهای مختلف می‌توان میزان ریسک را به حداقل رساند.
میلیون‌ها فرصت اشتغال نیز وجود دارد که می‌توان با وصل شدن به‌ اینترنت برای میلیون‌ها نفر از ساکنین‌ این کره‌ی خاکی فراهم نموده است.‌ این کارآفرینان توانسته‌اند که فضای زیادی را از ارائه کنندگان خدمات و محصولات در‌ اینترنت از برنامه نویسان و متخصصان فناوری اطلاعات گرفته را در بر می‌گیرند.

با توجه به اقتصاد دنیای امروز که براساس نوآوری، خلاقیت و استفاده از دانش بخصوص اطلاعات و ارتباطات مستحکم است وجود چنین اقتصادی بر مبنای دانش و اقتصاد دانش محور می‌گویند. مهم‌ترین مزیت‌های فناوری اطلاعات در کارآفرینی در پیشبرد اهداف به کارآفرین کمک می‌کند. از‌ یک جهت زمانی که فناوری اطلاعات در کارآفرینی با همدیگر مشارکت می‌کنند همچنین از سوی دیگر با‌ یک دیگر در تعامل هستند که تعامل دو طرفه میان آن‌ها برقرار می‌شود. در‌ این باره با توجه به مباحثی که مطرح شده است تلاش می‌شود که تصویری واضح و روشن از توانمندی‌های بالفعل و بالقوه در ‌ایجاد فرصت‌های جدید شغلی ارائه کنید.

کارآفرینی

کارآفرینی

چگونه کارآفرینی کنیم؟ از آنجایی که کارآفرینی در اواخر قرن بیستم مد نظر محافل آموزشی در سراسر کشورهای جهان مطرح شد و مورد توجه نیز قرار گرفت. با مطالعه و تحقیق در خصوص تاریخ ادبیات کارآفرینی حاکی از آن است که‌ این کلمه برای اولین بار در مباحث نظری اقتصادی، توسط اقتصاددانان مطرح شده است و سپس وارد مکاتب و تئوری‌های دیگر رشته‌های علوم گردیده است.

مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی

در حال حاضر اطلاعات و ارتباطات هر دو بسیار پر قدرت هستند‌ این دو بسیار ارزشمند هستند. البته باید گفت که هر دو نیز ارزش‌ ایجاد می‌کنند. کسانی که از بازارهای متعدد و همچنین از قیمت اجناس در بازار آگاهی داشته باشد‌ یا از گذشته و آینده‌ی بازار نیز مطلع باشد می‌تواند تصمیمات بهتر و موثرتری بگیرد. اطلاعات افزون بر‌ این که ارزش ذاتی، دارند دارای جوانب مختلفی نیز است که در نهایت به دانش منتهی می‌شود که در مکانیزم تصمیم گیری و همچنین انجام امور بهتر و اثرگذار است. ارتباطات مثل اطلاعات با ارزشی است که متناسب با سایز و نوع ارتباطات نصیب افراد می‌کند. داشتن اطلاعات و ارتباطات هر دو وسیله‌هایی هستند که برای انجام فعالیت‌های کارآفرینی به کار می‌روند. کارآفرینی در انزوا بدون پشتیبانی سازمان‌ها و انسان‌ها و همچنین سایر نهادها و موسسات امکان پذیر نخواهد بود. کارآفرینی لازمه‌ی اکتشاف‌ یک نیاز اجتماعی است و کشف‌ این نیاز اجتماعی مختص شناخت اجتماع، نیازهای آن و همچنین بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن وابسته است. برای شناسایی نیاز هر فعالیت کارآفرینانه،‌ ایده‌ها و افکار تازه و بدیعی‌ یا در اصطلاح تئوریسین است که نسبت به محیط نگرش و بینش داشته باشد برای‌ این که بدانید چه راهکارهایی برای از بین بردن‌ این مشکلات لازم است که صورت بگیرد در سایر نقاط دیگر جهان عرضه شده است. وجود داشتن اطلاعات و دانش مستلزم هر نوع فعالیت کارآفرینی است.

بخوانید:
روش‌های پرورش خلاقیت

فناوری اطلاعات‌ یا همان آی تی که در مرکز آن‌ اینترنت موقعیت‌های تازه و جدیدی را‌ ایجاد نموده است که در آن تولید کنندگان، فروشندگان و مشتریان و همچنین تامین کنندگان بتوانند تقریباً تمامی عواملی که در‌یک چرخه‌ی اقتصادی شریک هستند را در ‌یک فضای مجازی مشترک با‌ یکدیگر در ارتباط هستند را نیز به تبادل اطلاعات، محصولات، خدمات و پول بپردازند. وجود شبکه‌های‌ اینترنت فرضیه‌ها و نظریات تازه‌ای را به وجود آورده است که‌ یکی از آن‌ها اشتغال پیوسته است.  در اشتغال پیوسته فردی که شاغل است کار خود را از طریق امکانات رایانه‌ای انجام می‌دهد و نتیجه‌ی آن را می‌توان به وسیله‌ اینترنت در اختیار کارفرما‌یان یا مشتریان قرار داد. موضوعی که وجود دارد‌ این است که با گرفتن دستمزد و پرداخت مبالغ نیز توسط‌ اینترنت و همچنین به وسیله‌ی در اختیار گرفتن حساب‌های‌ اینترنتی و کارت‌های اعتباری می‌توان مجموعه‌ این فعالیت‌ها و تعاملات را در ساختار آنچه که امروزه به نام تجارت الکترونیک مطرح شده است نامید و مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

فناوری اطلاعات در کارآفرینی

در واقع می‌توان تجارت الکترونیک را‌ این طور مطرح کرد که‌ یکی از نمونه‌ها و کاربردهای خاص فناوری اطلاعات است که در حال حاضر حجم گسترده‌ای از تعاملات بازرگانی در کشورهای پیشرفته و توسعه‌ یافته از طریق وسایل الکترونیکی صورت می‌گیرد. کارآفرینی با استفاده از روش‌های مختلف و جذب مشتریان‌ اینترنتی، همکاری‌ها و شبکه‌های مجازی، بازاریابی ‌اینترنتی، کار و آموزش از راه دور، واقعیت مجازی و غیره همه و همه به طور گسترده به عنوان کارآفرینی در عرصه‌ی اطلاعات را به نمایش می‌گذارد.

اینترنت ‌یک شبکه‌ی مجازی است که تا حدود زیادی می‌تواند مستقل از محل عمل کند ‌این شبکه بازاری بدون مرز می‌باشد که می‌توان به خوبی در آن تجارت کرد بر همین اساس افراد کارآفرین با‌ ایده‌های بدیع، توانسته‌اند که شرکت‌های‌ اینترنتی را راه اندازی کنند تا بعد از مدت‌ها که ارزش خارق العاده‌ای را پیدا کردند بتوانند آن‌ها را به فروش برسانند. با گسترش و توسعه‌ اینترنت در عرصه‌های مختلف خدمات که براساس پیدایش نیازهای جدید و تازه است باعث شده است که هر روز افراد زیادی بیشتر جذب‌ این بازار کار آنلاین شوند و شانس خود را برای‌ یافتن شغلی بهتر امتحان کنند.

موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در تمامی کشورها برای‌ این که بتوانند محصولات و کالاها و همچنین خدمات خود را به سراسر دنیا معرفی کنند از طریق‌ اینترنت‌ این اقدامات را انجام می‌دهند با مراجعه به افرادی که دانش و مهارت کافی و لازم را دارند و از چنین فعالیت‌هایی  برخوردار هستند طبیعی است که امروزه نمی توان سازمان‌ها و مراکز آموزش عالی که بدون متخصصان فناوری اطلاعات را پیدا کرد. با روی کار آمدن کامپیوتر‌ها و فناروی‌های مرتبط با آن به بازار کار و تجارت و همچنین کاربرد روز افزون تعاملات‌ اینترنتی موجب شده است که بازار دائمی برای متخصصان آی تی‌ ایجاد شود بر همین اساس فناوری اطلاعات خود به عنوان‌ یک پدیده‌ای که به نوبه‌ی خود باعث کارآفرینی در زمینه‌های مختلف شده است.

بخوانید:
در مورد نظریه بوم شناختی خلاقیت چه می‌دانید؟
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *